فهرست مطالب

آنچه در این پست می خوانید : 

همه چیز در مورد سایت به صورت خلاصه و مفید 

مقایسه سایت با اینستاگرام و تلگرام ؟

اهمیت داشتن یک وب سایت ؟

مفهوم وب 

برای روشن شدن مفهوم وب و وب سایت می توانید هر صفحه وب را به عنوان یک صفحه روزنامه تصور کنید، کل روزنامه از صفحات مختلفی تشکیل شده است که اطلاعات موجود در آنها می توانند با اطلاعات موجود در سایر صفحات مرتبط باشند. خصوصاً صفحه اول روزنامه، صفحۀ اصلی است که نشان دهندۀ عنوان و کلیات مباحثی است که در سایر صفحات روزنامه به تفصیل بیان شده اند. در این صورت کل روزنامه به منزله وب سایت است .

بنابراین یک وب سایت مجموعه ای از اطلاعات در قالب های مختلف است که به صورت صفحات وب مرتبط با یکدیگر طراحی شده و بر روی شبکه در اختیار  سایر کاربران شبکه  قرار داده شده است.

تاریخچه وب

تفکر اولیه ایجاد صفحات وب در سال ۵۴۹۱ توسط وانرار بوش (Vannerar Bush)  به صورت تئوری مطرح شد، پس از آن در سال ۱۹۹۱ تیم برنرزلی (Tim Berners-Lee) و رابرت کالیا (Robert Cailliau) اولینصفحه وب را که شامل یک اتصال به ایمیل آنان بود منتشر کردند، به همین دلیل از آنان به عنوان مخترعین وب گسترده جهانی (World Wide Web) یاد می شود.

نسل اول صفحات وب و وب سایت ها بسیار ساده طراحی می شدند و فقط دارای اطلاعاتی به صورت متن بودند، اما امروزه پیشرفت های وسیعی در این زمینه صورت گرفته و اطلاعات در قالب های متعدد صوت ،تصویر، فیلم و سایر جلوه های دیداری و شنیداری بر روی وب قرار می گیرند.

مرورگر وب

همان طور که می دانید، برای مشاهده هر نوع قالب فایل باید از نرم افزارهای ویژه ای استفاده شود، صفحات وب نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برای مشاهده آنها از گروهی نرم افزارها بـه عنـوان مـرورگر وب (Web Browser) استفاده می شود.

مرورگر به عنوان واسط، درخواست های کاربر را به سرویس دهندگان اینترنت اعلام می کند و پس از جمع آوری اطلاعات درخواست شده، آن ها را روی کامپیوتر سرویس گیرنده )کاربر( به نمایش در می آورد.

شرکت های مختلف نرم افزاری از زمان پیدایش وب اقدام به ارائه مرورگرهـای مختلفی کـرده انـد مـانند google chrome, Opera, IE, Mozilla Firefox .

چرا در کنار اینستاگرام و کانال تلگرام حتما به وب‌سایت نیاز دارید؟

این ۸ دلیل کافیست که شما را قانع کند چرا فعالیت تجاری در تلگرام و اینستاگرام و … بدون داشتن وب‌سایت اشتباه است!

سهولت استفاده از شبکه‌های اجتماعی و گسترش روزافزون آن در زندگی افراد عادی باعث شده است که بسیاری از صاحبان مشاغل به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز روی آورند و در شبکه‌هایی مانند فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام، و … صفحه یا کانال ایجاد کنند. حتی بسیاری از کسب‌وکارها از خود همین شبکه‌ها ایجاد شده است و حیاتشان در گرو این شبکه‌هاست. بسیاری از مشاغل خانگی، فروشگاه‌های کوچک، افراد خوداشتغال، شرکت‌های کوچک و حتی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و متوسط هم دست کم در یکی از این شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و از طریق آن‌ها به ارائه خدمات یا محصولات خود، گسترش و معرفی کسب و کار، یا ارتباط با مشتریان و شرکای تجاریشان می‌پردازند در صورتی که تا پیش از فراگیر شدن آنها شاید هر جا نام تجارت الکترونیک می‌آمد پیش از هر چیز داشتن یک وب‌سایت یا اپلیکیشن موبایل ضروری‌ترین نیاز آن بود.

از دیگر دلایل محبوبیت این قبیل شبکه ها می‌توان به سرعت بالا، راحتی استفاده از تلفن همراه، هزینه کم و یا حتی صفر، امکان به اشتراک‌گذاری انواع اطلاعات مانند فایل، عکس، ویدئو، صوت، تماس صوتی و تصویری و …، عدم وابستگی به شرکت یا متخصصین فناوری جهت راه‌اندازی و نگهداری آن نام برد.

اما در کنار این مزایا چند اشکال اساسی نیز در بیشتر این شبکه‌ها دیده می‌شود که در ادامه به بررسی تعدادی از آنها می‌پردازیم:

۱- یک وب‌سایت عملا دفترکار و فروشگاه دیجیتال شماست:

وب‌سایت به واسطه حجم گسترده‌ی اطلاعات از قبیل اطلاعات تماس، محرز بودن هویت مالکین در بیشتر موارد، امکان نمایش انواع محصولات و خدمات، و … مشروعیت بسیار بیشتری نسبت به یک شبکه اجتماعی دارد و کاربران با اعتماد بیشتری به سراغ آن می‌روند.

۲- نبرد رنکینگ و جایگاه در موتورهای جستجو:

هر کسب و کاری که داشته باشید احتمالا رقبای زیادی نیز در بازار در حال تلاش برای افزایش سهم خود و تعداد مشتریانشان در بازار هستند و همچنان یکی از مهمترین راه‌های معرفی کسب و کار از طریق موتورهای جستجو است. قطعا شما نیز اولین اقدامی که برای پیدا کردن یک بیزنس انجام داده اید مراجعه به گوگل بوده است و این گوگل کردن همان تلاش برای جستجوی وب‌سایت مورد نظر کاربران است. نمایش وب‌سایت شما در گوگل یعنی کشاندن مشتریان بیشتر به فروشگاه و دفترکار دیجیتال خودتان و بعد در آنجا هر تعداد شبکه اجتماعی و کانال و صفحه و راه تماس دارید را به مشتریانتان معرفی کنید. بدون دیده‌شدن در موتورهای جستجو تقریبا راه استاندارد و اصولی دیگری برای معرفی خود به کاربران و نبرد در میدان رقابت ندارید.

۳- شبکه های اجتماعی اجازه انتشار حجم وسیعی از اطلاعات را نمی‌دهند:

شاید پیشرفته‌ترین و کاملترین شبکه اجتماعی برای یک کسب و کار را بتوان فیسبوک دانست. تلگرام و اینستاگرام شاید از نظر امکانات کمتر از یک پنجم امکانات فیسبوک را داشته باشند اما در همان فیسبوک نیز شما نمی‌توانید صفحات مختلف و پر رنگ و لعاب و غنی‌از محتوا برای معرفی خدمات، تاریخچه، اطلاعات تماس، فرم‌های تماس، نمونه کارها و پروژه‌ها، خدمات تحت وب و … ایجاد کنید، نهایتا می‌توانید مانند ساختار یک وبلاگ ساده مطالب را پشت سر هم و با فرمتی بسیار خشک و غیرانعطاف‌پذیر نمایش دهید که هیچگونه دسته‌بندی و نظم و ترتیبی ندارد و با افزایش تعداد پست‌ها، مطالب کلیدی در بین آن‌ها گم می‌شود.

راه‌اندازی وب‌سایت یک سرمایه‌گذاری کوچک با چندین برابر بازگشت سرمایه است.

۴- خلاقیت و انعطاف پذیری:

هیچ سرویس دیگری در دنیای دیجیتال به اندازه وب‌سایت امکان ارائه انواع خدمات را با انواع طراحی‌های اختصاصی به شما نمی‌دهد. این موضوع آنقدر بدیهی و از طرفی آنقدر گسترده و مفصل است که نیازی به توضیح بیشتر ندارد و شاید بتوان از حیث انعطاف و گستردگی وب‌سایت در مقایسه با شبکه‌هایی مثل تلگرام و اینستاگرام، به ارتباط بین دکه پیش‌ساخته‌ی یک فروشنده دوره‌گرد با یک مجتمع تجاری چند ده طبقه و در وسعت چند هزار متر مربعی اشاره کرد!!

۵- تحلیل اطلاعات مشتریان و آنالیز فعالیت کسب و کار:

مشاغلی که به رفتار مشتریان خود اهمیت می‌دهند می‌توانند به آنالیزهای پیشرفته‌ای دسترسی داشته باشند و بر اساس آن تغییرات مثبتی در جهت افزایش بازدهی وب‌سایت در آن خود ایجاد کنند . برای مثال بازدیدکنندگان بیشتر به کدام صفحات وب‌سایت مراجعه می‌کنند؟ چند درصد از مشتریان برای بار دوم هم به سایتشان باز می‌گردند؟ از کدام کشورها و حتی شهرها بیشترین بازدید را داشته‌اند؟ بیشتر مراجعه به سایتشان در چه ساعاتی بوده است؟

۶- محدودیت حجم محتوا:

در اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و … شما با محدودیت‌هایی مانند طول مطلب، تعداد فایل پیوست در یک پست، حجم فایل‌ها، فرمت فایل‌ها، قابلیت مرتب‌سازی آنها و … مواجه هستید در صورتی که در وب‌سایت چنین محدودیت‌هایی از لحاظ فنی وجود ندارد.

۷- تهدیدها و عدم مالکیت:

بارها اتفاق افتاده است که یک کانال یا صفحه در هر یک از شبکه‌های اجتماعی به راحتی با تهدید حذف شدن، ریپورت شدن، هک‌شدن، فیلتر شدن، بلاک شدن، تحریم و …. مواجه شده است و گاهی بدون هیچ اطلاع قبلی شاید سالها زحمت شما به راحتی از بین برود. تا کنون اندیشیده‌اید که مالک واقعی محتوایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید چه کسی است و با چه روشی و در کجا یک نسخه پشتیبان از آن وجود دارد؟!! اگر یک روز صبح بیدار شوید و ببینید پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام شما با بیش از ۱۰هزار کاربر (مشتری بالقوه) مسدود یا حذف شده است چکار می‌کنید؟! آیا میدانید فعالیت رایگان شما در شبکه‌های اجتماعی به نوعی فقط قدرتمندتر کردن شرکت‌های پشت پرده آنهاست و این شما هستید که محصول اینگونه شرکت‌ها می‌باشید و تقریبا تعهد خاصی برای ارائه خدمات به شما نمی‌دهند؟! آیا می‌دانید شبکه‌ای مانند اینستاگرام حتی اجازه دارد عکس‌های شما را به شرکت‌ها و افراد دیگر نیز بفروشد بدون آنکه شما منفعتی از آن ببرید؟

از طرف دیگر اگر چند سالی در دنیای اینترنت فعالیت داشته باشید قطعا به مقطعی بودن بسیاری از این ابزارها به دلایل مختلف واقف هستید. در دوره ای فیسبوک بیشترین اقبال را دارد، گاهی اینستاگرام، گاهی تلگرام، و گاهی شاید شبکه ای دیگر… پس بهتر است کسب‌وکارتان را بر روی زمینی محکمتر بنا کنید.

۸- آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری!

انعطاف و قدرت وب‌سایت این اجازه را می‌دهد که به راحتی به شبکه‌های اجتماعی متصل شود اطلاعات آنها را نمایش دهد و یا در آنها اطلاعات منتشر کند. اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی با تمرکز بر روی به اشتراک گذاری عکس، یوتیوب و آپارات با تمرکز روی ویدئو، توئیتر با تمرکز بر پیام‌رسانی سریع و کوتاه، تلگرام با تمرکز برروی مسنجر و کانال،و صدها شبکه و ابزار اجتماعی دیگر هر یک کاربردهایی دارند که با استفاده اصولی از آنها در وب‌سایت و با کسب مشاوره مناسب از گروه خدمات طراحی سایت پردازگام میتواند روزبه‌روز وب‌سایت و درنتیجه آینده کسب‌وکارتان را روشن‌تر و قدرتمندتر کنید.

اگر هنوز هم در انتخاب برای راه‌اندازی وب‌سایت مردد هستید و یا دلایل بیشتری برای تصمیم‌گیری نیاز دارید، برای راهنمایی بیشتر با ما تماس بگیرید و بیش از این کسب و کارتان را در معرض ریسک و عقب‌ماندن از رقبا قرار ندهید!.

اهمیت داشتن وب سایت برای همه کسب و کارها

۱۰ دلیلی که چرا هر کسب و کار به یک وب سایت نیاز دارد ؟ 

  1. فراگیری اینترنت: مهمترین دلیلی که به داشتن وب سایت ضرورت می‌بخشد، فراگیر بودن اینترنت است. امروزه بیشتر افراد ترجیح میدهند بجای تحمل ترافیک و اتلاف کردن زمان، در منزل راحت بنشینند و به خرید بپردازند. مردم اولین جایی که به دنبال خدمات شما می گردند، در اینترنت است. اگر آنها شما را در آنجا پیدا نکنند، قطعا رقبای شما را خواهند یافت.
  2. فروشگاهی بدون محدودیت زمانی: با داشتن وب سایت در ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۷روز هفته در کنار مشتری هستید. در واقع وب سایت شما نماینده‌ی شماست حتی در ساعت‌هایی که شما در حال استراحت هستید وب سایت شما در حال معرفی خدمات و محصولات شما به مشتری است.
  3. فراتر از مرز: مگر در شهر شما چند نفر هستند که با کسب و کار شما آشنایی دارند؟ در ایران و جهان چطور؟ میلیاردها انسان در سراسر جهان بخشی از زمان خود را در اینترنت میگذرانند. تصور کنید شما کسب و کارتان را برای این جامعه آماری راه اندازی کرده اید بنابراین مشتریانی از سراسر ایران یا حتی فراتر از مرزها خواهید داشت.
  4. صرفه جویی در هزینه‌های راه اندازی: همیشه برای راه‌اندازی یک فروشگاه هزینه‌های بسیار زیادی از جمله هزینه‌ی اجاره یا خرید مکان فروشگاه، هزینه‌ی تجهیزات، حقوق کارکنان و… گریبان‌گیر افراد است. در تجارت الکترونیک شما فقط به یک طراحی سایت ارزان و حرفه ای نیاز دارید تا دیگر متحمل هیچ‌ کدام از هزینه‌های ذکر شده نشوید.
  5. ارائه نمونه کار: در سایت خود تمام محصولات و خدمات خود را معرفی کنید و بدون هیچ هزینه و محدودیتی آنها را به‌ روز رسانی کنید. مشتریان هربار برای دیدن هر محصول نیاز به مراجعه حضوری ندارند و میتوانند بصورت آنلاین عکس و ویدیو محصول را ببینند.
  6. بازاریابی اینترنتی: به جای صرف کردن هزینه‌های بالا برای تبلیغات و بازاریابی کافیست وب سایت خود را بهبود ببخشید تا گوگل شبانه‌روز برای شما مشتری بیاورد! با انجام برخی فعالیت‌ها در زمینه‌ی خدمات سئو سایت با کمترین هزینه در بستر وب برای خود بازاریابی اینترنتی نمایید.
  7. برقراری ارتباط با مشتری: در دنیای وب مشتریان به راحتی نظر خود را راجع به هر محصولی ارائه میدهند و نظراتشان را در قالب انتقاد و پیشنهاد برای شما میفرستند. شما نیز میتوانید سلیقه‌ی مشتریان خود را بشناسید و برای جذب مشتری بیشتر گام بردارید.
  8. برندسازی: با داشتن وب سایت میتوانید خدمات خود را در بستر اینترنت به هزاران مشتری معرفی و برای خود شهرت و اعتبار کسب کنید و اعتبار تجارت خود را بالا ببرید. این‌گونه کسب و کار شما در هر مکانی که اینترنت وجود دارد دیده میشود.
  9. مشتریان هدفمند: احتمال اینکه بازدیدکنندگان وب سایت شما به مشتری تبدیل شوند بسیار زیاد است چرا که آنها محصول و خدماتی را در اینترنت جست‌و‌‌جو کرده‌اند که به آن نیاز دارند و گوگل سایت شما را به آنها پیشنهاد داده است. پس اگر وب سایت شما طراحی هوشمندانه داشته باشد (فروشنده‌ی توانایی باشد) قطعا آن محصول توسط این بازدیدکننده خریداری خواهد شد.
  10. کسب در آمد جانبی: با داشتن وب سایت میتوانید علاوه بر معرفی خدمات خود درآمدهای جانبی دیگری مثل درآمد از طریق تبلیغات نیز داشته باشید.

بسیار مشتاقیم تا نظرات انرژی بخش شما را در مورد این مطلب بدانیم :

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره رایگان طراحی سایت از طرف پردازگام ، اطلاعات فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود .

فیلد های "*" اجباری هستند