طراحی سایت چیست ؟

فهرست مطالب

طراحی سایت چیست ؟ در عصر تکنولوژی دیگر تمام افراد با وبسایت ها آشنایی دارند و می دانند که طراحی سایت چیست، اما به جهت درک بهتر مفهوم طراحی سایت و برای پاسخ به سوال طراحی سایت چیست؟

باید بگوییم که به مجموعه ای از فعالیت ها که در طی روند ساخت و تولید یک وبسایت که برای شخص، شرکت یا فروشگاه صورت می گیرند طراحی سایت گفته می شود. این فعالیت ها شامل مشاوره، برنامه ریزی، تهیه متن، تصاویر، فایل ها و المان های مختلف، برنامه نویسی، طراحی گرافیک، امور فنی و بهینه سازی، تهیه هاست و انتخاب دامین می باشد. تمام این فرآیند که توسط شرکت طراحی سایت انجام می شوند در انتها یک وبسایت با تعدادی صفحه ایجاد می کند که در مرورگرها و از طریق اینترنت قابل مشاهده است. برای ایجاد و نمایش این صفحات بر روی مرورگرها طراحان سایت از زبان های برنامه نویسی مانند HTML و CSS استفاده می نمایند.

اما تمام روند تولید یک وبسایت را طراح سایت به تنهایی انجام نمی دهد، بلکه یک شرکت طراحی سایت دارای یک تیم متشکل از برنامه نویس، سئوکار، گرافیست، محتوا نویس و طراح سایت می باشد و هر بخش از طراحی سایت برعهده یکی از افراد تیم قرار می گیرد تا در انتها تمام بخش ها در کنار هم قرار گرفته و یک وبسایت حرفه ای را تشکیل دهند.

اما مفهوم طراحی سایت چیست و به چه علت برای افراد و مشاغل مختلف اهمیت دارد؟ طراحی سایت نیازمند مهارت و دانش کافی برای تهیه و تولید و همچنین نگهداری سایت است، روند طراحی سایت نیز شامل زمینه های مختلفی است و برای انجام هرکدام دانش و تجربه کافی لازم است تا بتوان سایتی با کدهای استاندارد، بهینه سازی شده، کاربرپسند، ریسپانسیو و زیبا طراحی نمود.

معمولا اصطلاح طراحی سایت برای طراحی ظاهری آن که توسط کاربر قابل مشاهده می باشد به کار برده می شود اما فرآیند طراحی سایت به طور کلی از دو بخش تشکیل می شود، هم بخش نمایشی و شکل ظاهری سایت، هم بخش کدنویسی و پیکربندی سایت. این دو در کنار هم به سوال طراحی سایت چیست معنا می دهند. موضوع مهمی که باعث تفاوت میان انواع سایت ها می گردد نحوه طراحی آن ها نیست بلکه محتوا و مطالب درون آن است، یک طراح سایت می تواند یک طرح را با کمی تغییرات برای دو سایت با موضوع متفاوت بکار ببرد و مهم نحوه تولید و چیدمان محتویات درون این دو سایت است که تفاوت ایجاد می کند.

روش های طراحی سایت :

در ادامه مقاله طراحی سایت چیست می خواهیم به روش های مختلفی که برای طراحی یک وبسایت مورد استفاده قرار می گیرند اشاره نماییم. معمولا طراحی سایت به دو روش انجام می شود:

استفاده از سیستم های مدیریت محتوای آماده و رایگان مانند wordpress و joomla
استفاده از علم و دانش برنامه نویسان و طراحان سایت برای ایجاد یک سایت سفارشی

شما با توجه به موضوع سایت و میزان بودجه خود می توانید یکی از دو گزینه پیش روی خود را برای تولید و پیاده سازی وب سایت تان انتخاب نمایید. معمولا سیستم های مدیریت محتوای آماده به افرادی که بودجه کافی برای تهیه وبسایت را ندارند پیشنهاد می شود. اما اگر بدنبال یک سایت وسیع و قدرتمند برای راه اندازی یک پروژه بزرگ هستید نیاز به یک سایت سفارشی دارید زیرا چنین سایت هایی مانند سایت دیوار به هیچ عنوان قابل پیاده سازی بر روی سیستم های مدیریت محتوای رایگان همچون جوملا نمی باشند و به صورت کاملا سفارشی برنامه نویسی و تولید می شوند.

بدین ترتیب با توجه به شرایط و نیازهای کسب و کار خود می توانید تصمیم بگیرید که سایت خود را با چه روشی طراحی و پیاده سازی نمایید. البته نه این که سایت های ساخته شده توسط سیستم های آماده و رایگان غیرقابل استفاده و بی فایده باشند نه، این نوع سایت ها نیز کارآمد هستند اما تنها به اندازه سایت های سفارشی قدرتمند نیستند و برای کسب و کارهای کوچکتر مناسب هستند

اهمیت طراحی سایت چیست؟

حال که دانستیم به طور کلی طراحی سایت چیست و چه مفهومی دارد، به اهمیت طراحی سایت و اینکه چرا هر صنف و کسب و کاری نیاز به یک وبسایت دارد می پردازیم. امروزه هر شرکت، سازمان یا فردی در عرصه کسب و کار و بازار آنلاین می بایست دارای یک وب سایت خوب باشد تا بتواند فضای گسترده تری برای معرفی خود داشته باشد.

اما هر نوع سایتی به موفقیت شما کمک نخواهد کرد بلکه وبسایتی می تواند به خوبی تمام ویژگی ها، شخصیت و هویت شما و کالا و خدماتتان را به نمایش بگذارد که به خوبی نیز طراحی و ساخته شده باشد. در رقابت جهانی که میان میلیون ها وبسایت برقرار است، تنها وبسایتی جایگاه و رتبه بالاتری کسب خواهد کرد که با توجه به رعایت کامل نکات فنی و تخصصی طراحی و بهینه سازی شده باشد و به سادگی بتواند تعداد بیشتری از کاربران را به خود جذب نماید. علاوه بر موضوع بازاریابی برای مشاغل مختلف طراحی سایت در عرصه آموزش، معرفی توانایی های فردی، بالا بردن اطلاعات عمومی و آگاهی جامعه، انتقال سریع اخبار به سرتاسر دنیا، انتقال اطلاعات بدون محدودیت زمان و مکان و… نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است.

فرآیند طراحی سایت چیست؟

فرآیند طراحی سایت چیست؟ طراحی سایت شامل عملیات مختلفی است که قبل از اقدام به ایجاد سایت شروع می شود و حتی پس از پیاده سازی و تحویل سایت به مشتری نیز ادامه دارد. ابتدا قبل از هر چیزی باید یک جلسه مشاوره بین طراح سایت و مشتری صورت گیرد و موضوع و نیازهای سایت مطرح گردد تا درباره چگونگی طراحی سایت تصمیماتی گرفته شود و هزینه طراحی سایت نیز تعیین گردد، پس از آن طراح برای ایجاد سایت برنامه ریزی کرده و طرحی را برای آن آماده می کند، در طی این فرآیند گرافیست وظیفه طراحی بخش های گرافیکی سایت و جنبه بصری آن را بر عهده دارد و از طرفی دیگر برنامه نویس به کدنویسی سایت می پردازد.

یک محتوا نویس نیز براساس موضوع سایت محتوایی بکر و یکتا تولید می کند، تمام این بخش ها در نهایت در کنار یکدیگر چیده شده و یک وبسایت استاندارد و حرفه ای ایجاد می گردد. اما این پایان کار نیست، فرآیند طراحی سایت در اینجا به پایان نمی رسد، بلکه شرکت طراحی سایت پس از انجام کار نیز سایت را پشتیبانی خواهد کرد و در صورت بروز هرگونه مشکل به حل آن می پردازد.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره رایگان طراحی سایت از طرف پردازگام ، اطلاعات فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود .

"*" indicates required fields