سئو چیست و چگونه کار میکند و چرا سئو مهم است؟

فهرست مطالب

سئو چیست و چگونه کار میکند و چرا سئو مهم است؟ این مقاله پاسخ ای است به سوال کارافرینان و مدیران کسب و کارهایی که میخواهند از سئو در بازاریابی استفاده کنند.

سئو سایت به چه معناست؟
سئو یکی از ۱۹ راه مهم و کلیدی جذب و افزایش مشتری یک کسب و کار است. به هر یک از این راهها که مشتری را به سمت (خدمات و محصولات) ما هدایت میکند یک کانال گفته میشود. سئو مهمترین و اثرگذارترین کانال یک کسب و کار است. چرا؟؟

خب، با توجه به این که امروزه همه دسترسی به اینترنت و موبایل هوشمند دارند، از خود بپرسید مثلا اگر کسب و کار ما ارائه فلان محصول یا خدمات به مشتری است،.. مشتری چجوری میتواند به ساده ترین و سریعترین راه اطلاعاتی در مورد خدمات و محصولات مورد نیاز خودش کسب کند؟؟؟

بله مشخص است، از طریق اینترنت و جستجوی نیاز یا سوال خود در گوگل بهترین سایتی که این خدمات را ارائه میکند میتواند پیدا کند! اما چگونه؟

در پاسخ باید بگویم موتور جستجوی گوگل یعنی google.com کارش این است که در پاسخ به جستجوی عبارات و سوالات هر فردی، بهترین پاسخ را ارائه کند و یا سایتی را معرفی کند که بهترین پاسخ را به پرسش جستجو کننده بدهد. میپرسید پس چرا سایت ما را نشان نمیدهد؟!

مشخص است گوگل فقط ۵ یا ۱۰ نتیجه را میتواند در نتایج جستجو نشان دهد و وظیفه و ماموریت و ارزشش به این است که بهترین را نشان دهد.. بهترین سایت را از کجا تشخیص میدهد؟

گوگل برای تشخیص اینکه کدام سایت برای جستجوی یک فرد میتواند پاسخ مناسبی باشد، تک تک سایت‌ها و رفتار جستجوکنندگان و بازدیدکنندگان آن سایتها را تحلیل میکند. محتوای سایتها، سرعت آنها، و رضایت کاربران که باعث میشود در آن سایت زیاد بمانند و صفحات بیشتری را باز کنندف به گوگل نشان میدهد که کدام سایت بهتر است در رتبه اول نتایج گوگل قرار بگیرد! خب با این اوصاف، سئو یعنی چی؟!

 

چرا سئو اهمیت بالایی برای یک کسب و کار دارد؟
بیایید اول بدونیم مهمترین هدف هر کسب و کاری چیست؟ مشخص است؛ رسیدن به سود بیشتر از طریق فروش بیشتر به مشتریان بیشتر…

به نظرتون در بین کسب و کارهای اخیر، کدامها بیشترین فروش و بیشترین تعداد مشتری را دارند؟؟!

حتما دیجیکالا را همه تون میشناسید! شاید بزرگترین و پرفروش ترین کسب و کار ایرانی باشد. یا آمازون (amazon.com) را حتما میشناسید که صاحبش اقای جف بزوس در سال ۲۰۱۸، ثروتمندترین مرد دنیا بود. اینها را چرا گفتم؟ خب این کسب و کارها، از نوع کسب و کارهای اینترنتی هستند که از طریق کانالهای دیجیتال مشتریان خود را جذب میکنند و از طریق فروش اینترنتی هم به بالاترین سودها در بین کسب و کارها رسیده اند. (اینجا نکات بسیاری هست تا باید دانست و ماموریت سایت مشاوره اسفهلان  این است تا اینها را به عموم کسب و کارهای جدید و قدیمی یاد بدهد.)

سئو در بازاریابی کسب و کارها
نگاه به سئو در بازاریابی کسب و کارها
هر مدل کسب و کاری، دارای ۹ بخش کلیدی است که یکی از بخشهای مهم آن، کانال است. یک کانال کارش، اطلاع رسانی به مشتری، جذب مشتری، و ارائه اطلاعات و ارزش پیشنهادی به مشتری است. (در صورت تمایل به اطلاعات بیشتر در این مورد، مقاله مدل کسب و کار چیست، را ببینید.)

خب حالا سئو اینجا چه کمکی به فروش یک کسب و کار میکند؟!
در حین نوشتن این مقاله بودم که یک پیام آمد و دیدم یک محصول از وب سایت قبلی ام (یعنی GISAcademy.ir) در زمینه GIS خرید شده و پولش واریز شده. بدون اینکه من مشتری را ببینم و بهش توضیح دهم. چون قبلا یک بار برای همه مشتری ها ارزش اون محصول را به صورت نوشته و ویدیویی توضیح داده ام و خب کسی که اون محصول نیازش را برطرف میکند، به راحتی بابتش پول میدهد. خب چجوری این فروش کوچک برای سایت gisacademy و سایتهایی و فروشگاه اینترنتی مثل دیجیکالا می افتد؟؟

پاسخ در ارائه محتوای پاسخگو به نیاز مشتری است، البته به شکلی مناسب نه هر شکلی.

اگر شما مشتری نیازمند را خوب بشناسید و به نوعی باهاش همدردی کنید و کامل درکش کنید، خواهید فهمید، اولویتهای او چیست و یا چالشهایش چیست و با چه اصطلاحاتی و دنبال چه راهکارهایی برای رفع نیازش است. حال کافی است برای آن نوع مشتریان که حتما تعداد زیادی از جامعه هستند، محتوایی تولید کنید و از طریق آن توضیح دهید که محصول یا خدمات شما چگونه میتواند مشکلش را حل کند. در این صورت یک گام شما به مشتری و معرفی محصولتان به او برداشته اید. این کار بخشی از سئو است.

در ادامه کمی دقیق تر در مورد سئو صحبت میکنیم و با اصطلاحات جدیدتر آشنا میشویم!..

سئو چگونه کار میکند؟
بیایید خود را جای گوگل بگذاریم و یک ماموریت برای خود تعریف کنیم. این که چگونه میتوانیم در پاسخ به جستجوی هر شخصی، او را به یک صفحه مناسب از سایتی هدایت کنیم که بهترین پاسخ را در آنجا میگیرد؟!

گوگل برای این که بتواند این کار را بکند تک تک سایتها و محتوای تک تک صفحات آنها را بررسی میکند. هر سایتی محتوای بهتر و متنوع تری در زمینه موضوع جستجو شده داشته باشد، آن را در جایگاه بهتری در نتایج خودش قرار میدهد. (گوگل این کار را با هوش مصنوعی و روشهای پردازشی انجام میدهد که سبب میشود گوگل نیز مثل یک انسان بتواند محتوای هر سایتی را درک کند. این موضوع مفصل است و در مقاله دیگری به آنها میپردازیم). آیا کار گوگل اینجا تمام میشود؟! خیر …

گوگل بعد از اینکه وب سایتها را رتبه دهی کرده و در نتایج نشان میدهد، تازه کار اصلی اش شروع میشود و آن، سنجش رفتار بازدیدکنندگان و جستجوکنندگان است. چگونه؟؟!

بعد از نمایش سایتها، گوگل نگاه میکند ببیند کاربر (یعنی فرد جستجوکننده)، کدام سایت را خوشش می آید و کلیک میکند. این موضوع به چی میتواند ربط داشته باشد؟! بله به مواردی همچون این که ۱) آیا آن فرد با اسم آن برند یا سایت آشنا است و ذهنیت خوبی نسبت به آن برند دارد.. ۲) اینکه آیا عنوان صفحه نمایش داده شده برایش جذاب و گیراست و ۳) اینکه کدام نتیجه را به شکلی خاص نشان میدهد مثلا کنار برخی نتایج ستاره امتیازدهی نشان میدهد و . موارد دیگر ..

 

چند اصطلاح مهم در سئوی سایت؛

سنجه های کلیدی گوگل برای رتبه دهی به سئوی سایت ها
تعداد نمایشهای یک صفحه در نتایج گوگل اصطلاحاً Impression آن صفحه گفته میشود و تعداد دفعاتی که کاربر لینک دیده شده را کلیک میکند اصطلاحاً، نرخ کلیک یا CTR میگویند. هر چقدر یک صفحه از سایتی، Impression و CTR بالاتری داشته باشد سئوی بهتری خواهد داشت و بازدیدکننده (یعنی مشتری بالقوه) بیشتری جذب خواهد کرد.

حالا وقتی کاربر لینک را کلیک کرد گوگل باز نگاه میکند ببیند آن سایت با چه سرعتی باز میشود، و اینکه آیا کاربر از آن صفحه خوشش می آید یا خیلی زود آن صفحه را میبندد. اگر کاربر خیلی زود صفحه را ببندد و از سایت خارج شود، یک پرش اتفاق می افتد و هر چه این پرشها نسبت به دفعاتی که کاربران سایت را کلکیک کرده اند، بیشتر باشد، قطعا نشان میدهد کاربر از آن سایت راضی نیست و پاسخ نگرفته است و فرمی پر نکرده و یا خریدی انجام نداده و یا به صفحه تماس سایت نرفته است…

نرخ پرش یا Bounce Rate معیار سنجش دیگری است که نشان میدهد چند درصد از کاربران از سایت بیرون رفته اند، بدون اینکه فرمی پر کنند یا خریدی انجام دهند یا صفحه جدیدی از آن سایت را باز کنند. هر چقدر Bounce Rate بیشتر باشد، رتبه گوگل و سئوی سایت ضعیفتر خواهند بود.

جمع بندی
سئو یک راهکار و کانال بسیار موثر و سیستمی برای جذب مشتری هدف است که برند شما را میتواند در ذهن مشتریان هک کند… به شرطی که پاسخگوی نیازهای مشتریان باشید و آنها را به ارزشی که به دنبال آن هستند هدایت کنید. سئو ماندگار است مشتریان بیشتری را پوشش میدهد، اما در موضوعات پررقابت، نیاز به تلاش و زمان بیشتری دارد. بنابراین سئو ارزان نیست، و تنها کسانی که چشم انداز و هدفی بلندمدت و ماندگار دارند برایشان مناسب است نه برای آنها که دوست دارند در سریعترین زمان و با کمترین زمان، از یک میانبر به سود بالایی برسند. سئو برای کسانی است که ایده دیجیکالا و آمازون بعدی را در سر پرورش میدهند آن هم درحوزه ای که خود در آن بهترین هستند یا میخواهند بهترین شوند.

 

seo5 300x150 1

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مشاوره رایگان طراحی سایت از طرف پردازگام ، اطلاعات فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته شود .

"*" indicates required fields